نرم افزار 3ds MAX یکی از محبوبترین و در عین حال قدرتمندترین نرم افزارهای طراحی، مدلسازی، رندر گیری، واقعیت مجازی و انیمیشن است که در سال های اخیر همواره سر دمدار نرم افزارهای گرافیکی محسوب می شده است. با توجه به توانایی خارق العاده این نرم افزار همواره آموختن اصولی آن یکی از دغدغه های هنرجویان علاقه مند بوده است و دراین بین وجود یک منبع مکتوب که به صورت نظام مند و طبقه بندی شده به آموزش اصول اولیه طراحی و مدلسازی در این نرم افزار بپردازد نیاز بوده که محقق نشده است. مجموعه حاضر که در حال تکمیل نیز می باشد سعی دارد که به صورت کامل نسبت به آموزش اصول اولیه و روش کار صحیح در این نرم افزار اقدام نماید.
این کتاب مشتمل بر 204 صفحه که در 33 فصل اصلی و 4 فصل ضمیمه به توضیح کامل کلیه ابزارها و توانایی های نرم افزار 3dsMAX می پردازد.
در ادامه مقدمه این کتاب را با هم می خوانیم :
نرم افزار 3ds MAX یکی از قدیمی ترین و درعین حال قویترین نرم افزار طراحی سه بعدی و ایجاد جلوه های گرافیک کامپیوتری است. مجموعه ی عظیمی از فعالیتهای مهندسی، سینمایی، شبیه سازیهای علمی، طراحی ساختمان و... به وسیله ی قدرت این نرم افزار انجام میشود و بدون وجود این غول بی بدیل عملاً پیشرفت دربسیاری از زمینه ها میسر نبوده به قسمی که بشریت به نحوی وامدار فکرخلاق طراحان این ابر نرم افزار است. احتمالاً خواننده ی، این اثر بارها و بارها با این نرم افزرا دستوپنجه نرم کرده و یا منابع دیگری را برای آموختن آزموده است چراکه ازاساس این نرم افزار دارای ساختار پیچیده ای است و هرشخص برای آموختن تمام زوایای آن ناگزیر از بهره بردن از چند منبع بوده است. دراین مجموعه سعی شده که کاربر بدون نیاز به منابع دیگر بتواند با خیال راحت اقدام به آموزش کرده و با تکیه بر تجربه شخصی نگارنده در آموزش این نرم افزار به مدت 15سال، از کلیه ی زوایای مفید و کاربردی این برنامه بهره کافی را ببرد و پس از طی دروس مختلف این مجموعه عملاً و بدون هیچگونه کاستی قدم به عرصه ی کار و طراحی بگذارد.
روش ارائهی مطلب دراین مجموعه برپایه آموختن از طریق فیلمهای آموزشی و سپس دوره ی مطالب و انجام تمرینات از روی کتاب آموزشی استوار بوده و به دلخواه وی میتواند تا سطح ارسال تمرینات و دریافت پاسخ از طریق شبکه های مجازی دردسترس امتداد یابد. کتاب آموزشی مشتمل بر تمامی مواردی است که درفیلم آموزشی تشریح میگردد اما ازآنجا که میتواند در کلیه ی نقاط همراه کاربر باشد از اهمیت فوق العادهای بخصوص برای مستمر بودن در آموزش برخوردار است.
به خواننده ی محترم این مجموعه توصیه میشود دروس را به ترتیبی که درکتاب گنجانده شده دنبال کند و حتی اگر درگذشته ازمنابع دیگر به آموزش 3ds MAX پرداخته هرگز از میانه ی راه وارد این دوره ی آموزشی نشود چراکه یک ساختمان زیبا که برپایه های ناصحیح سوار شود نمیتواند برای ساکنین آن پناهگاه امنی به شمارآید.
دربخش ضمائم یک برنامه ی زمانی آموزشی قرارگرفته که کاربر براساس آن می تواند ریتم درست آموزش را پیگیری کند تا بیش از حد کند یا تند مطالب را نخواند باشد همچنین توصیه میشود بخش تمرینات به دقت توسط کاربر انجام شود چراکه یک هدف آموزشی پنهان درتک تک این تمرینات گنجانده شده است که درصورت عدم انجام درست آن درانتها نمیتوان به توانایی فرد آموزش دیده اطمینان خاطر داشت.
در همه قسمتها سعی شده مطالب به دقت و کامل توضیح داده شود درنتیجه هرجا که مطلبی توضیح داده نشد و یا تکمیل نشد، حتماً به این بخش در درس های دیگر رسیدگی خواهد شد و یا اینکه نکته ی مهم و جدیدی درآن وجود ندارد درنتیجه لازم نیست کاربر ذهنش را درگیر آن کند و با خیال راحت می تواند ازآن عبور کند.
در انتها لازم به ذکر است ازآنجا که این مجموعه کاملاً تالیفی بوده و برپایه ترجمه ازمتون غیرپارسی زبان، استوار نشده است متن آن برای خواننده بسیار سهل است و درنتیجه ازین نظر با ایجاد ارتباط مناسب با وی میتواند زمان لازم برای آموختن صحیح را به طور قابل ملاحظهای کاهش دهد.
فصل اول : رابط کاربری
فصل دوم : مدیریت فایل ها
فصل سوم : تغییر ابعاد در نرم افزار
فصل چهارم : دریچه های دید و تنظیمات آن - 1
فصل پنجم : دریچه های دید و تنظیمات آن - 2
فصل ششم: پانل دستورات
فصل هفتم : ساخت اجسام پایه -1
فصل هشتم : ساخت اجسام پایه -
فصل نهم : روش های انتخاب و تکرار اجسام
فصل دهم : انتقال های استاندارد
فصل یازدهم : ابزار align
فصل دوازدهم : دسته بندی و نحوه نمایش
فصل سیزدهم : اجسام سه بعدی تکمیلی
فصل چهاردهم : ابزارهای مدلسازی پیشرفته 1
فصل پانزدهم : ابزارهای مدلسازی پیشرفته 2
فصل شانزدهم : ابزارهای مدلسازی پیشرفته 3
فصل هفدهم : ابزارهای مدلسازی پیشرفته 4
فصل هجدهم : ابزارهای مدلسازی پیشرفته 5
فصل نوزدهم : اصلاحگرهای برپایه اجسام سه بعدی 1
فصل بیستم : اصلاحگرهای برپایه اجسام سه بعدی 2
فصل بیست ویکم : اصلاحگرهای برپایه اجسام سه بعدی 3
فصل بیست و دوم: مدلسازی برپایه خطوط 2 بعدی 1
فصل بیست و سوم: مدلسازی برپایه خطوط 2 بعدی 2
فصل بیست و چهارم : اصلاح گرهای دوبعدی
فصل بیست و پنجم : ابزارهای تکمیلی مدلسازی 1
فصل بیست و ششم : ابزارهای تکمیلی مدلسازی 2
فصل بیست و هفتم : ابزارهای تکمیلی مدلسازی 3
فصل بیست و هشتم : ابزارهای تکمیلی مدلسازی 4
فصل بیست و نهم : ابزارهای تکمیلی مدلسازی 5
فصل سی ام : مدل سازی بر پایه شبیه سازی - پارچه و پرده 1
فصل سی یکم : مدل سازی بر پایه شبیه سازی - پارچه و پرده 2
فصل سی و دوم : عملیاتی برای نهایی سازی مدل
فصل سی و سوم : اصلاح و ویژه سازی رابط کاربری
ضمیمه 1 : وارد کردن یک فایل از اتوکد به 3dsMAX
ضمیمه 2 : استفاده صحیح از یک عکس برای مدلسازی
ضمیمه 3 : نحوه نصب و فعالسازی نرم افزار
ضمیمه 4 : برنامه زمانبندی استفاده از مجموعه
مبلغ واقعی 120,737 تومان 5% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 114,700 تومان